Generalul ANDREI POPOVICI – un aviator de geniu (14 august 1883 – 13 august 1967)

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Andrei Popovici
Grup de aviatori români lângă un avion Farman, pe aerodromul de la Tecuci (decembrie 1916). De la stânga la dreapta Tase Rotaru,Andrei Popovici (al treilea din rând), Haralambie Giossanu
Personalitate remarcabilă a Aeronauticii Române, Generalul Aviator ANDREI POPOVICI a fost printre primii piloţi brevetaţi ai României, comandant de şcoală militară de aviaţie la începuturile înfiinţării sale, comandantul celui mai important grup aeronautic, Grupul 2 Aeronautic, în campania aeriană pentru salvarea României în vara de foc a anului 1917, comandantul primei instituţii de învăţământ aeronautic din România Mare, Grupul IV Aviaţie Instrucţie, dezvoltator de industrie aeronautică naţională, cu merite în înfiinţarea şi construirea de avioane la Fabrica ASTRA din Arad şi IAR Braşov, fondator al Aeroclubului Regal al României, director al companiei naţionale de transport aerian a României interbelice, Liniile Aeriene Române Exploatate de Stat – LARES.

              

GENERALUL AVIATOR ANDREI POPVICI s-a născut la data de 14 august 1883, în staţia Coteşti, Comuna Goleşti, Plasa Marginea, Judeţul Râmnicu Sărat, astăzi Comuna Cotești, Judeţul Vrancea.

  • 1890 – 1894, Şcoala de băieţi nr. 4 din Focşani;
  • 1894 – 1897, gimnaziul la Liceul „UNIREA” din Focşani;
  • 1897 – 1902, Şcoala Fiilor de Militari de la Iaşi (coleg cu Henri Coandă);
  • 1902 – 1904, Şcoala de Infanterie şi Cavalerie de la Bucureşti;
  • 1905 – 1906, Şcoala Specială de Cavalerie de la Târgovişte;
  • 1906 – 1912, comandant escadrom în Regimente de cavalerie;
  • 1912, Școala Militară de Pilotaj, brevetat pilot militar la 11 iunie 1913;
  • 1913, participant la cel de-Al Doilea Război Balcanic;
  • 1914, comandant al Școlii Militare de Pilotaj;
  • 1915 – 1916, șef al mobilizării, comandant grup escadrile în cadrul Corpului Aerian Român;
  • 1916, participă la Campania Armatei Române din Primul Război Mondial la comanda unui escadron de cavalerie;
  • 1916 – 1918, comandantul Grupului 2 Aeronautic Tecuci. Comandă aeronautica Armatei 1 Române în Bătălia de la Mărășești;
  • 1918 – 1920, comandantul Grupului IV Instrucție Aviație Tecuci, prima instituție de învățământ aeronautic din România Mare;
  • 1920 – 1923, director al Direcţiei Aeronautice din Ministerul de Război;
  • 1922, s-a căsătorit MARIA COANDĂ, sora pionierului Aviației Române HENRI COANDĂ;
  • 1923 – 1925, director la Fabrica de Avioane ASTRA – Arad;
  • 1920, din iniţiativa și împreună cu prinţul George Valentin Bibescu fondează Aeroclubul Regal al României (ARR), persoană juridică din 13 aprilie 1923, transformat în 1936 în Federaţia Aeronautica Regală a României (FARR), vicepreşedinte executiv fiind ales prințul G.V. Bibescu, comandorul aviator Andrei Popovici îndeplinind funcția de secretar general;
  • 1925 – 1926, iniţiator şi director al revistei “ARIPA”;
  • începând cu anul 1925, susține cicluri de conferinţe pentru propaganda aviației la Ateneul Român, Sala DALES şi Radiodifuziunea Română; organizează numeroase mitinguri aeriene sub egida Asociației Române pentru Propaganda Aviației;
  • 1925 – 1937, primul director general, subdirector general la IAR Braşov (întreprindere înființată cu preluarea activelor Fabricii de Avioane ASTRA – Arad);
  • noiembrie 1933, înfiinţează, pe lângă IAR Braşov, Aeroclubul din Braşov/Ghimbav, iar mai târziu, o Şcoală de Zbor Fără Motor la Sînpetru;
  • 1937 – 1941, director LARES (LINIILE AERIENE ROMÂNE EXPLOATATE DE STAT).

După război, avansat la gradul de general, a fost artizanul aducerii în ţară a savantului HENRI COANDĂ (a fost coleg la Liceul Militar cu acesta, fiind și cumnatul marelui savant).

Andrei Popovici s-a stins din viaţă la vârsta de 84 de ani, la 13 august 1967, fiind înmormântat în cavoul Familiei COANDĂ din Cimitirul BELU din București..

Popovici a avut o fiică cu ultimul nume probabil MARIA ANTOANETA GABOR.

ELOGIOASE SUNT:

– ORDINUL DE ZI Nr. 4686/mai 1917 al comandantului Armatei 4 Ruse:

Din primele zile ale lunii ianuarie 1917, Grupul 2 aeronautic, de sub comanda căpitanului aviator Popovici Andrei, lucrează cu armata pe care o comand. Cu mijloacele slabe, grupul a îndeplinit toate operaţiunile de război necesare pe un front de 70 verste, două recunoaşteri de armată, fotografierea poziţiunilor inamice, reglarea tragerilor artileriei, legături de infanterie, bombardament şi lupte aeriene…

A avut 40 de lupte aeriene şi a doborît 6 avioane…În numele armatei, al comandamentului şi al meu personal, mulţumesc călduros aliaţilor noştri, piloţilor şi observatorilor pentru lucrul intensiv făcut în interesul trupelor noastre şi doresc din sufletul meu un succes apropiat activităţii lor. Strîng mîna cu putere căpitanului Popovici, comandantul Grupului 2 aeronautic, piloţilor, observatorilor şi întregului personal al Grupului.

Comandantul Armatei,  General de infanterie RAGOZZA”

şi

ORDINUL DE ZI Nr. 96/12 august 1917 al comandantului Armatei I Române:

„În crîncenele lupte date în intervalul de la 24 iulie la 6 august 1917 un ajutor nepreţuit a fost dat de unitățile Grupului 2 Aeronautic. Recunoaşteri de armată, arătând mişcările dinapoi ale inamicului, recunoaşteri de sector, reglaje, fotografii, zboruri de vînătoare, ascensiuni permanente s-au executat cu un admirabil avînt.

Dar faptele ce au obţinut admiraţia tuturor şi unde s-a arătat cel mai frumos spirit de sacrificiu sînt în timpul zborurilor pentru legătura cu infanteria, cînd fără a ţine seamă de pericol, v-am văzut zburînd la înălţime foarte mică deasupra liniilor vrăjmaşe, pentru a putea aduce ştiri precise în mijlocul întunericului cauzat de bombardamentul de artilerie, atunci cînd în vuietul asurzitor nu vă vedem decît pe voi şi nu primeam decît de la voi ştiri că năvălitorii au fost stăviliţi, că valurile duşmane s-au sfărîmat şi dau înapoi, în timp ce 3 avioane inamice doborîte sunt proba bărbăţiei aviatorilor de luptă.

Pentru toate acestea aduc mulţumirile mele: Comandantului de grup pentru priceperea cu care a condus lucrările aeronauticei. Comandanţilor de escadrile, piloţilor şi observatorilor din aeroplan şi balon pentru curajul admirabil şi spiritul de sacrificiu de care au dat dovadă, dispreţuind moartea. Mecanicilor, pentru bunul mers al avioanelor gata de zbor la orice moment. Prin mine, ţara întreagă vă este recunoscătoare!

Dat la Cartierul General al Armatei l-a, astăzi 12 august 1917. Comandantul Armatei I, General  Eremia Grigorescu”.

O ELOGIOASĂ APRECIERE cu privire la modul exemplar de îndeplinire a misiunilor aeriene a fost întocmită şi de Directorul Aeronauticii, locotenentul colonel francez DE VERGUETTE: „ofiţer superior inteligent. a comandat un grup aeronautic cu un zel şi cu o competenţă deasupra oricăror elogii – cu deosebire în timpul ofensivei de la Siret şi a Bătăliei de la Mărăşeşti -, obţinând rezultate admirabile. cunoscând desavârşit tactica şi tehnica armei, este susceptibil a aduce cele mai mari servicii”.

 

Pentru meritele deosebite și pe front Andrei Popovici fost decorat cu următoarele ordine naţionale şi străine:
  • “Steaua României cu spade în gradul de Cavaler”;
  • “Coroana României cu spade în gradul de Ofiţer”;
  • “Legiunea de onoare în gradul de Cavaler”;
  • “Sf. Ana cls. III-a cu spade şi fundă”;
  • “Sf. Stanislas cls. II-a cu spade”;
  • “Crucea Regina Maria cls. II-a”.

Citește și: ANDREI POPOVICI – 140 de ani de la nașterea marelui aviator

Loading

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.