De vorbă cu Alexandru Tănasă despre științele exacte. Matematica poate fi funny

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
Alexandru Tănasă

Alexandru Tănasă este un tânăr profesor de matematică din Focșani cu o vechime de 2 ani în învățământ. Este pasionat de matematică și chimie și îi place să discute cu elevii, să îi asculte spre găsirea de noi soluții la problemele pe care aceștia le ridică. În momentul de față este în anul I la doctoratul de Matematică din cadrul Universității Ovidius din Constanța.

Alexandru este și contributor în cadrul Holistic – Centrul Interdisciplinar de Educație Nonformală. Obiectivul cursului pe care Alexandru îl predă în cadrul centrului, Partea interesantă și distractivă a MATEMATICII – Fundamente și scop, este de a ajuta copiii să dobândească competențe de argumentare și logică și să se creeze în mintea lor o imagine corectă a matematicii aplicată în viața de zi cu zi.

Mai jos vă prezentăm curricula parcursă de Alexandru Tănasă în cadrul cursului Partea interesantă și distractivă a MATEMATICII – Fundamente și scop la Centrul Holistic:

  • Matematica distractivă. Exemple și exerciții mai simple sau mai complexe prin care elevii vor vedea partea amuzantă a matematicii și lucruri într-adevăr interesante în teoria numerelor sau geometrie.
  • Curiozități matematice. Numere speciale (palindrom, prime, perfecte etc.) sau evenimente interesante.
  • Probleme de logică. Exerciții de logică sau aplicații pe telefon care vor stârni interesul și istețimea.
  • Adevărat sau fals? Ce este o propoziție și valoarea ei de adevăr, disjuncția și conjuncția logică, negația unei propoziții. Exemple.
  • Argumentația, opinia, ordonarea ideilor. Ce este un argument, cum să-ți formezi opinia și cum așezi ideile pentru a face o argumentare cât mai bună.
  • Presupunerea prin reducerea la absurd. Contrapoziția prin exemple simple, elevii vor pricepe cum se demonstrează ceva prin găsirea de contraexemple, folosirea de ipoteze false sau prin negarea unei implicații.
  • Probleme ale infinitului. Ce înseamnă finit și infinit și aplicații interesante despre infinit.
  • Despre paradoxuri. Ce este un paradox, câteva exemple și apariția unor dureri de cap din cauza acestora.
  • Ghicitori, enigme. Sunt multe ghicitori sau enigme de rezolvat împreună cu elevii, legate de matematică sau nu.
  • Sudoku & Kakuro, Sumaze. Jocuri în care intervine matematica și copiii din ziua de azi nici măcar nu au auzit de ele. Se folosesc numerele și câteva operații.
  • Introducere, lucruri interesante, geometrie euclidiană și neeliclioiană.
  • Tangram

Durata totală a cursului este de 3 luni – 12 cursuri (1 pe săptămână) iar lecția durează 40/60 minute. Cursul se adresează copiilor cu vârste între 11 ani și 14 ani, însă această arie se poate modifica în funcție de înscrieri, de pildă între 9 și 11 ani.

Pentru înscrieri în cadrul Centrului Holistic, dați click aici.

Modulul de Matematică distractivă propus de Alexandru Tănasă în cadrul centrului este unul relaxant și distractiv cu fundamente ale matematicii și logicii. Pentru acesta vor fi folosite metode ca: explicația, demonstrația, exercițiul, jocul etc., dar haideți mai bine să aflăm mai multe chiar de la el, în cadrul acestui interviu.

De ce v-ați ales meseria de profesor de matematică?

Alexandru Tănasă: Am ales acestă meserie încă din liceu deoarece îmi plăcea foarte mult matematica, dar în mod special iubeam să o explic, să mă fac înțeles. Am ținut meditații cu elevi încă din acea perioadă și am observat că această profesie mi s-ar potrivi cu siguranță.

Credeți că profesorii din vechea generație, mai predau cu aceeași pasiune?

Alexandru Tănasă: Pot spune că lumea e diversă și că fiecare generație este cu avantajele și dezavantajele ei. Cei din vechea generație au experiență la catedră și experiență de viață cu care eu nu mă pot compara, însă tinerii profesori îi pot înțelege mai ușor pe elevi deoarece în ultimii 10 ani de exemplu s-au schimbat foarte multe în societate. Orice profesor poate preda cu pasiune, însă faptul că în acest context dificil în care tot mai mulți copii nu mai vor să învețe, nu mai sunt atrași de școală, a deveni profesor în acest deceniu și a-ți da tot interesul este o dovadă de curaj și determinare.

Cât de importantă este prezența unui mentor sau a unui profesor, în devenirea unui tânăr? Ați avut un profesor care v-a îndrumat către această carieră?

Alexandru Tănasă: Sunt genul de persoană care învață din orice, de la oricine și ia partea frumoasă a lucrurilor. Am avut mulți profesori care m-au impulsionat prin felul lor de a fi, de a preda: doamnele diriginte, profesoarele de matematică, de chimie etc. Aceștia pot contura profilul unui tânăr care va da piept cu viața, pot chiar schimba destine.

Cum se desfășoară orele de matematică, la clasă, cu elevii dumneavoastră?

Alexandru Tănasă: Îmi place să îmi definesc (și nu sunt doar eu de această părere, copiii mi-au spus de la an la an) ora ca fiind un timp relaxant, căci am răbdare cu elevii și comunic mult cu aceștia. Pentru mine ora de matematică este ora de matematică și spun asta căci nu pierd timpul la clasă, sunt serios și îmi doresc să fac cât mai multe cu elevii mei. Mereu le explic că nu notele contează, deci trebuie să fie deschiși și să mă întrebe orice nu înțeleg.

De cât timp sunteți voluntar în cadrul proiectului Holistic – Centru Interdisciplinar de Educație Nonformală?

Alexandru Tănasă: Sunt în acest proiect din noiembrie 2020, începând efectiv activitățile din decembrie 2020.

Ce v-a determinat sa luați parte la acest proiect?

Alexandru Tănasă: Mereu mi-am dorit o abordare holistică, transdisciplinară pe care să o am în procesul educațional. Pe lângă aceasta, îmi propun ca elevii cu care intru în contact să priceapă că matematica este interesantă, distractivă uneori, și de folos în destule contexte ale vieții. Răzvan Bucuroiu mă știa prin intermediul unui prieten și m-a contactat pentru a fi contributor în cadrul proiectului. Nu am vrut să ratez această ocazie!

În cadrul Centrului Holistic sunteți profesor de matematică? Cum se desfășoară efectiv un curs?

Alexandru Tănasă: Da, să spunem că sunt un pasionat al matematicii. Activitatea mea constă în prezentarea de situații-problemă interesante care se rezolvă prin logică și matematică. Prezint și lucruri de cultură generală și stârnesc curiozitatea și istețimea copiilor prin întrebări inteligente.

Vă face plăcere să lucrați alături de copiii și adolescenții înscriși la cursurile dumneavoastră? Participă și părinți?

Alexandru Tănasă: Mă bucur de fiecare copil care are șansă să participe la activitățile mele. Fac discuții cu ei, încercăm să ne cunoaștem din ce în ce mai bine și îi indemn să participe și la alte cursuri. Nu participă și părinții, dar poate mă voi gândi să îi introduc și pe aceștia în anumite întâlniri specifice.

Ce le puteți transmite părinților pentru a-i convinge să-și înscrie copii la cursul dumneavoastră și implicit să devină cursanți ai Centrului Holistic?

Alexandru Tănasă: Aceștia trebuie să înțeleagă misiunea noastră și să conștientizeze că ai lor copii au nevoie de stimuli, de pasiuni, de a învăța mai bine în societatea cunoașterii. Trebuie să dezvolte abilități de viață, să găsească ceea ce le oferă satisfacție și fericire. Activitățile extrașcolare ale Centrului Holistic doresc să ajute copilul pentru a se cunoaște. Cursul meu oferă o viziune luminoasă asupra domeniului matematicii și dezvoltă atenția, simțul logicii și gândirea.

Doriți să ne mai transmiteți ceva în încheiere?

Alexandru Tănasă: Vă mulțumesc pentru interviu, sunt fericit că fac parte din acest centru și că am cunoscut în echipa de contributori oameni deosebiți de la care învăț și găsesc sprijin oricând. Aș putea spune că formăm o familie care are grijă de anumite nevoi importante ale copiilor.

 

Mai multe despre Alexandru Tănasă puteți afla aici.

 406 total views,  1 views today

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *