Lasă-te de fumat! – 9 transformări prin care trece corpul tău

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest
fumare, woman, smoking, fumar cigarette
Foto: pixabay

Încercarea de a vă lăsa de fumat poate reprezenta un drum extrem de anevoios, presărat cu obstacole, care poate dura de la zile întregi la luni, sau poate chiar ani. Acest drum nu este însă imposibil, iar motivația și conștientizarea pericolului asupra sănătății stau la baza succesului. Deși majoritatea fumătorilor consideră că efectele fumatului asupra inimii și plămânilor sunt ireversibile și nu mai există nicio șansă pentru regenerarea corpului și creșterea calității vieții, adevărul este cu totul altul.

Cu alte cuvinte, chiar după ultima țigară fumată corpul își începe propriul proces de vindecare a tot ceea ce a fost distrus sau afectat de tutun. Cu fiecare minut, riscurile apariției bolilor pulmonare, cardiace, a cancerului (la stomac, pancreas, sau ficat) se diminuează semnificativ, pielea se luptă să își recapete elasticitatea, iar culoarea dinților și a gingiilor începe treptat să revină la normal.

Astfel, transformările prin care corpul trece atunci când un fumător abandonează acest viciu încep să se producă încă din prima oră de la ultimul fum! În continuare, vom vedea despre ce transformări este vorba și ce beneficii aduce asupra sănătății stoparea consumului de tutun.

După 20 de minute

fumat
Foto: pixabay

După doar 20 de minute de la ultima țigară, corpul începe deja să lucreze pentru a-și recăpăta echilibrul. Prin urmare, dacă nicotina din țigări induce bătăi accelerate ale inimii și o presiune arterială ridicată ce pot avea urmări mult mai grave, precum producerea unui infarct sau a unui atac vascular cerebral, după abstinența de la această substanță presiunea arterială revine la standardele normale iar bătăile inimii își recapătă ritmul natural. De asemenea, circulația sângelui se îmbunătățește, crescând temperatura mâinilor și a picioarelor.  

După 8 ore

După 8 ore de abstinență de la tutun, nivelul de monoxid de carbon și de nicotină din sânge se reduce la jumătate. Atunci când un fumător inhalează monoxidul de carbon din fumul de țigară, acesta înlocuiește particulele de oxigen din sânge, împiedicându-le să mai ajungă la inimă, creier sau alți mușchi. Simptomele resimțite atunci când nivelul de monoxid de carbon este ridicat vor fi: durere de cap, puls accelerat sau amețeală. În același timp, după 8 ore încep să apară poftele resimțite atunci când o persoană renunță la fumat. În general, acestea durează câteva minute și pot fi controlate ori prin înlocuirea țigărilor cu fructe, guri de apă sau cu gumă de mestecat.

După 12 ore

După 12 ore, nivelul de monoxid de carbon din sânge se reduce, revenind la normal. Astfel oxigenul va ajunge cu usurință în celule, urmând ca mai apoi să fie pompat de inimă spre creier și celelalte țesuturi fără a mai exista pericole.

După 24 de ore

La doar o zi după ce v-ați lăsat de fumat, șansele de a avea un infarct se reduc. De asemenea, doar într-un timp atât de scurt, respirația se îmbunătățește, probabil nu va mai fi greoaie și veți începe să vă bucurați din nou de exercițiile fizice, atât de benefice pentru organism, fără să gâfâiți sau să hiperventilați.

După 48 de ore 

Fumatul distruge treptat și receptorii responsabili de gust și miros. După doar 2 zile, însă, acești receptori încep să se vindece și veți putea să aveți un simț al mirosului, dar și al gustului mult mai puternic decât în perioada în care fumați. Tot după 48 de ore poftele se intensifică, provocând chiar dureri de cap, anxietate, tristețe, sau amețeală. De cele mai multe ori, persoanele cad pradă acestor senzații și apelează din nou la țigări din dorința de a se simți mai bine.

Ei bine, aceasta nu este soluția! Odată porniți pe acest drum, trebuie să vă reamintiți de fiecare dată când simțiți că aveți nevoie de o țigară că nu vă sunt atât de benefice și utile pe cât credeați. Pentru a rezista tentațiilor încercați să vă țineți ocupați cu tot felul de activități, să frecventați locuri în care fumatul este interzis sau să înlocuiți țigările pe care erați obișnuiți să le fumați cu mici gustări. 

Între 2 săptămâni – 3 luni

În această perioadă veți avea din ce în ce mai multă energie iar exercițiul fizic va fi tot mai ușor datorită faptului că plămânii sunt mai curați și mai puternici. Nicotina dispare complet din organism, circulația sângelui este tot mai bună, iar riscul de infarct este din ce în ce mai mic. După aproximativ 3 luni, toate acele pofte și senzații cauzate de lipsa nicotinei (furie, tristețe, anxietate, pofte) dispar aproape în totalitate. 

După 1 an

După 1 an, șansele de a face infarct sau atac vascular cerebral se reduc la aproape jumătate față de cele ale unei persoane care a continuat să fumeze. De asemenea, tot mai reduse sunt și șansele de a apărea cheaguri de sânge. 

După 5 ani

Abandonarea fumatului pentru o perioadă atât de lungă, de peste 5 ani, este o realizare extrem, extrem de importantă pentru foști fumători. După atât de mult timp, exercițiile fizice pot părea acum floare la ureche. Tusea apare doar în cazul unei răceli, iar circulația sângelui este la fel de bună ca cea a unei persoane care nu a fumat niciodată! De asemenea, după 5 ani șansele de a face cancer la gât, esofagian sau pancreatic se diminuează considerabil.

După 10 ani

Șansele de a face cancer la plămâni și de a muri din această cauză se înjumătățesc, față de o persoană care a continuat să fumeze în toți acești ani. De asemenea, rata de apariție a afecțiunilor inimii este egală cu cea a unei persoane care nu a fumat niciodată în viața sa. Corpul a trecut prin toate aceste transformări, luptând din răsputeri pentru a se regenera, pentru a se vindeca și a scăpa de toxicitatea nicotinei și efectele dezastruoase ale acesteia.

La început, poate că durerile de cap cauzate de lipsa țigărilor erau extrem de greu de suportat. Însă, trecând peste toate aceste etape, veți observa că nu vor rămâne decât niște senzații și amintiri îndepărtate, iar beneficiile excluderii tutunului din viața dumneavoastră se vor vedea extrem de clar atât la nivelul corpului, cât și la nivelul minții și al bunăstării sufletești.

Care sunt pașii necesari pentru a înlătura definitiv țigările?

 

În primul rând, este de apreciat că aveți această dorință și că vă doriți să înlăturați țigările din viața dumneavoastră. Pentru început, trebuie să știți de ce o faceți, să vă creionați un motiv. Prin urmare, fie că o faceți pentru a scăpa de fumul de țigară din haine și respirație, fie pentru a preveni cancerul sau bolile inimii, sau pentru a vă întineri pielea și a îi redea elasticitatea, trebuie să fie suficient de puternic și să credeți în el pe tot parcursul acestei lupte contra tutunului.

În al doilea rând, există o serie de oameni care se lasă brusc și o serie de oameni care micșorează numărul de țigări cu fiecare zi ce trece. Deși acest proces este diferit de la persoană la persoană, specialiștii susțin faptul că cei care se lasă brusc vor avea șanse mai mari de a renunța definitiv, față de cei care trec de la un pachet pe zi la doar câteva țigări.

De asemenea, e de preferat să aruncați toate scrumierele, țigările sau brichetele existente în casă. În același timp, încercați să nu mai practicați pentru o perioadă obiceiurile pe care le asociați cu fumatul. De exemplu, un număr foarte mare de persoane asociază cafeaua cu țigările. Încercați să vă mențineți ocupați, iar în loc de vestita pauză de țigară. să ieșiți la o scurtă plimbare de 5 minute sau să citiți câteva pagini dintr-o carte. 

Poftele, un alt impediment ce apare în timpul în care încercați să rezistați tentației de a fuma. Motivația nu trebuie să lipsească: indicat este ca, de fiecare dată când pofta de țigări apare, să optați pentru câteva mici gustări care v-ar face la fel de fericiți. Important este să nu cedați și să vă reamintiți zi de zi că rezultatul contează, iar fiecare zi ce trece reprezintă reclădirea fundației sănătății dumneavoastră. 

Experiența mea

 

Experiența mea cu țigările și încercarea de a mă lăsa de fumat a fost, de asemenea, cu suișuri și coborâșuri. Totul a început acum 6 ani, când m-am apucat din pură curiozitate, probabil împinsă de circumstanțele adolescenței. Însă niciodată nu am fost tipul de persoană care să fumeze câte un pachet pe zi. În acești ani am avut mai multe pauze, cele mai lungi fiind chiar și de câteva luni, tocmai din pricina faptului că nu consideram fumatul ca fiind o dependență, mai degrabă ca fiind o acțiune pe care o făceam din plictiseală, din când în când.

Din punctul meu de vedere, se formează ca un obicei, o practică asociată cu anumite acțiuni ale oamenilor din viața de zi cu zi, cu anumite stări sau sentimente, ajungând să fie în strânsă legătură cu acestea. Însă întotdeauna am fost conștientă de faptul că țigările nu calmează, nu te fac să fii mai relaxat, nu îți rezolvă brusc toate problemele și starea negativă, ci dimpotrivă, dăunează enorm sănătății și, pe deasupra, fac o gaură imensă în buget. Pur și simplu, consider că ne dorim ca acea țigară să ne elibereze de griji pentru câteva secunde și ne creăm aceste gânduri, ajungând în final chiar să credem cu tărie în ele. 

După cum spuneam, am avut perioade și perioade – zile în care fumam, zile în care nici măcar nu voiam să aud de țigări. Însă, ultimul an pentru mine a reprezentat un adevărat test. Mi-au trebuit doar câteva minute în care să iau o pauză, să mă întreb dacă merită într-adevăr să îmi deteriorez sănătatea și calitatea vieții pentru un lucru care efectiv nu mă ajută cu nimic, nu îmi aduce niciun beneficiu, e inutil. Mă săturasem de fum, de scrum, de mirosul oribil lăsat în urmă de țigări.

Prin urmare, am încercat inițial să le înlocuiesc cu un dispozitiv electronic, care să mă scape de cele enumerate mai sus. Deși nici acel dispozitiv nu aducea niciun beneficiu pentru sănătatea mea, pot spune că m-a ajutat să nu mai suport țigările normale, ba mai mult, să nu mai suport ca o persoană să fumeze în prezența mea. După doar două luni am renunțat și la acea țigară electronică, iar poftele le-am ținut în frâu fie prin mici prăjiturele, gustări, fructe sau prin apă cu vitamine. 

Cum am afirmat și anterior, cheia succesului este motivația și conștientizarea pericolelor. Deși țigările nu par atât de dăunătoare, sunt nocive, iar efectele acestora se văd și se demonstrează în timp. Viața e un lucru mult prea prețios, ar trebui să ne bucurăm de fiecare clipă pe care o avem pe acest pământ, fără să încercăm să ne sabotăm pe noi înșine. 

Odată găsită motivația necesară, nu renunțați! Corpul vostru vă va mulțumi în viitor pentru că l-ați eliberat de o asemenea substanță nocivă.

Te poate interesa și articolul 10 filme psihologice pe care trebuie să le vizionezi.

Surse:

  • University of Oxford. (2016, March 14). If you want to quit smoking, do it now: Stopping smoking abruptly is a better strategy than cutting down before quit day. ScienceDaily. Retrieved January 28, 2021 from www.sciencedaily.com/releases/2016/03/160314211358.htm
  • American Cancer Society. Within minutes of smoking your last cigarette, your body begins to recover.
  • World Health Organization: “Fact sheet about health benefits of smoking cessation.”
  • National Institutes of Health: “Benefits of Quitting.”
  • British Lung Foundation: “When will I feel better if I stop smoking?”

 702 total views,  1 views today

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *